Kĺzavé priemery
Kĺzavé priemery patria medzi najstaršie technické indikátory, ktoré obchodníci využívajú na identifikáciu trendu. Vyznačujú sa svojou jednoduchosťou, zrejme aj preto sú veľmi populárne a často využívané.
Kĺzavý priemer známy ako Moving Average (MA) robí jednu dôležitú vec – vyhladzuje vývoj ceny. Tento technický indikátor priemeruje zatváracie ceny, a to za zvolené obdobie. Napríklad 50-dňový MA priemeruje zatváracie ceny za posledných 50 dní, 100-dňový za posledných sto dní.
Graf: Jednoduchý kĺzavý priemer (100)
Dôležité je vedieť, že čím kratšia je doba kĺzavého priemeru, tým rýchlejšie reaguje na zmeny v trende.Poznáme dva základe typy kĺzavých priemerov, a to:
Jednoduchý kĺzavý priemer (Simple Moving Average – SMA)
Exponenciálny kĺzavý priemer (Exponential Moving Average – EMA)
Určite sa už pýtate, aký je medzi nimi rozdiel. Hlavný rozdiel spočíva v priraďovaní váh – Kým SMA zatváracím cenám prideľuje rovnakú váhu, EMA priraďuje prvej cene najnižšiu váhu a poslednej cene najvyššiu. Exponenciálny kĺzavý priemer preto na zmeny v cene reaguje rýchlejšie (viď na grafe vpravo – 30 EMA)
Smer SMA nám poskytuje dôležité údaje o cene – dlhodobý rastúci SMA odráža rastúci trend, naopak, dlhodobo klesajúci SMA vypovedá o klesajúcom trende.
Kĺzavý priemer ako support a rezistencia
Okrem toho, že kĺzavý priemer obchodníkovi pomôže identifikovať trend, mnohí ich využívajú aj ako potenciálne úrovne supportu a rezistencie. Na grafe priloženom nižšie môžeme vidieť, ako sa SMA premenil na úroveň odporu (rezistencia).
Dôležité obchodné signály
Okrem toho nám SMA a EMA poskytujú dôležité obchodné signály, či už na nákup alebo predaj meny. Obchodný signál vzniká vtedy, ak kĺzavý priemer prekríži cenu, prípadne sa priemery prekrížia navzájom.
Ak cena prekríži priemer smerom nahor (a taktiež nad ním uzavrie), vzniká nám nákupný signál. Naopak, ak cena priemer prekríži smerom nadol, je to predajný signál.
Napr., ako vidieť na grafe nižšie, 50-dňový SMA nám slúžil ako support (čiže úroveň podpory), avšak po tom, čo ho cena prekrížila smerom nadol, nám vznikol jasný predajný signál.
Obchodné signály nám vznikajú aj prekrížením priemerov navzájom, napr. SMA s krátkou periódou (50) a SMA s dlhou periódou (200).
Ak trh začína rásť a formuje sa rastúci trend, krátky priemer SMA 50 (krátky = rýchly) začne prekrižovať dlhý priemer SMA 200. V momente prekríženia nám začína vznikať nákupný signál, ktorý môžeme obchodovať.