Posledný mesiac bol na akciových trhoch pomerne zaujímavý. Napokon sme sa dočkali výrazných výpredajov, ktoré dostali akciové indexy zhruba o 10 % nižšie od lokálnych maxím, hoci potom akcie silne posilnili. Veľmi dobre sa darilo napríklad aj bitcoinu, ktorý sa vyšplhal na úroveň okolo 37 000 dolárov, čo je jeho najvyššia hodnota za zhruba rok a pol. Výnos desaťročného amerického štátneho dlhopisu sa opäť dostal nad 5 %. Ako všetky tieto udalosti ovplyvnili Tomášovo akciové portfólio?

Hlavnou témou pre jednotlivé spoločnosti bola výsledková sezóna. Všeobecne boli výsledky väčšiny spoločností v portfóliu dobré, aj keď akcie na ne v mnohých prípadoch reagovali poklesom. Výsledky jednotlivých spoločností sme detailne spracovali v tomto playliste a hovorili sme o nich aj v aktuálnom Povídání o trzích. Čo sa týka správ zo sveta technologických gigantov, zdá sa, že spoločnosti Microsoft sa konečne podarilo dokončiť akvizíciu herného vydavateľstva Activision Blizzard. Meta zase predstavila možnosť platených verzií sociálnych sietí bez reklám a možnosť platiť svojim obľúbeným influencerom.

Pre aktuálny nákup do nášho vzorového portfólia sme však vydali úplne inou cestou. Tentokrát do portfólia pridávame úplne novú spoločnosť, a to LVMH, francúzsku spoločnosť, ktorá združuje veľké množstvo známych luxusných značiek. Patria medzi ne Louis Vuitton, Bulgari, Dior, Fendi, Givenchy, Guerlain, Kenzo, Marc Jacobs, Tiffany & Co, Moet & Chandon, Veuve Clicquot, Krug a Dom Pérignon. Spoločnosť predáva skutočne rozmanitý sortiment tovaru, od odevov, kabeliek a ďalších doplnkov, parfumov, kozmetiky, hodiniek, šperkov až po alkohol. Obchodná činnosť je rozdelená do piatich segmentov, z ktorých najdôležitejší je predaj odevov a koženého tovaru.

LVMH má pomerne zaujímavý biznis model, ktorý praktizuje už dlhý rad rokov. Tento model spočíva v hľadaní spoločností v sektore luxusného tovaru, ktoré momentálne čelia určitým problémom, vďaka čomu ich LVMH môže kúpiť pod cenou a začleniť ich do seba. Vzhľadom na dlhý zoznam značiek, ktoré sú s LVMH spojené vidíme, že táto stratégia sa firme dlhodobo naozaj vypláca.

Aj napriek tomu akcie spoločnosti v súčasnej dobe klesli zhruba o štvrtinu oproti svojim maximám, spoločnosť dopláca na všeobecný výpredaj akcií, ale aj na ekonomickú situáciu v Číne, ktorá je pre LVMH veľmi dôležitým trhom. Okrem toho akcie reagovali výraznejším poklesom aj po zverejnení posledných výsledkov spoločnosti. Tie boli viac-menej dobré, tržby spoločnosti medziročne vzrástli o 9 %, ale očakávania boli ešte vyššie. Spoločnosť sa v súčasnej dobe obchoduje za 20 násobok ročného zisku, čo je menej, než je priemer posledných rokov.

 

Podrobnejšie informácie k vyššie uvedeným témam nájdete v aktuálnom diele seriálu Akciové portfólio Tomáša Vranku, ktoré je dostupné na nasledujúcom odkaze:https://sk.xtb.com/akciove-portfolio-tomasa-vranku

Ohodnoť článok